Stormossens slogan ”För att det är viktigt” berättar om företagets värderingar och styrkor – den uppmuntrar invånarna till en ansvarsfull livsstil och aktiv sortering. Stormossen utvecklar sina tjänster och sin verksamhet och producerar fungerande miljöservice som är lätt att använda. Stormossen gör allas vår framtid renare. Stormossens kommunikation är i stora drag uppdelad i grundläggande information om bl.a. sortering och tjänster samt strategiska kommunikationskampanjer för att uppnå uppställda strategiska mål.
Stormossens målsättning är att uppnå koldioxidneutralitet senast år 2030 och främja en cirkulär ekonomi. År 2030 skall vi återvinna minst 65 procent av det kommunala avfallet som material. Kommunikation och god service är centrala redskap för att uppnå målet. Kommunikationens mål är att öka materialåtervinningen och inflödet av tillräcklig mängd välsorterat bioavfall till biogasanläggningen. Av det producerar vi biogas som uppgraderas till fordonsbränsle, och rötrest som förädlas till kompostjord. Vi har skapat egna varumärken för fordonsgasen och kompostjorden. Vi har utvecklat och öppnat landets första företagsdrivna återbruksgalleria Minimossen, som är en lokal aktör för cirkulär ekonomi genom att sälja noggrant utvalda och återbrukade föremål.
Kommunikationen år 2023 har präglats helt av förändringar i avfallshanteringen föranledda av den nya avfallslagen och avfallsbestämmelserna. De största och flesta förändringarna sker år 2023 och inför dem har planering, förberedelser och åtgärder gjorts för en god kommunikation mot invånarna.
Vartannat år undersöker vi kundernas åsikter om Stormossens verksamhet och om avfallshanteringen generellt, för att förbättra kundservicen. Följande kundundersökning görs hösten 2024 och i den ligger fokus på att motivera invånarna till en ännu bättre sortering.
Rådgivning
Avfallshanteringen för invånarna påverkades år 2023 märkbart av ändringarna i avfallsbestämmelserna, vilket också ökade efterfrågan på rådgivning märkbart och rådgivningens tyngdpunkt låg i kommunikation om de aktuella förändringarna. Rådgivningstillfällenas antal under året var 60 st. och totalt 2257 personer deltog. Avfallscentralen besöktes av 770 personer och Minimossen av 69 st. Våren 2023 ordnades öppet hus vid avfallscentralen och deltagarantalet var 400 personer. Vi höll informationstillfällen för husbolagens disponenter i samtliga ägarkommuner. Under hösten gjorde vi en informationsturné och besökte 19 platser inom verksamhetsområdet och nådde sammanlagt ca 500 personer. Därtill deltog vi i många evenemang så som Miljövänliga bilar-evenemanget, församlingens Rättvis handel -eftermiddag, Korsholms kommuns 675-årskalas och VPS-hemmamatcher. Allt som allt nådde vi 3 789 människor genom våra rådgivningstillfällen.
Information
Under år 2023 fokuserade kommunikationsavdelningen helt och hållet på att informera invånarna om avfallsförändringarna. Stormossens hemsida var liksom tidigare år företagets huvudsakliga informationskanal. Under år 2023 ökade besökarantalet på hemsidan med över 20 procent, jämfört med år 2022. De mest besökta sidorna var återvinningsstationerna och avfallsguiden samt sidan med information om avfallshanteringsförändringarna i egnahemshus och småhus (1-4 bostäder). Förutom på hemsidan och i sociala medier informerades invånarna också genom otaliga annonser i papperstidningar, e-tidningar, i radio och via andra kanaler. Alla invånare fick även brev, fullspäckad kundtidning samt en årskalender i slutet av 2023 hemskickade.
Publikationer
Kundtidning | Postades till alla hushåll i ägarkommunerna (ca. 63 000 st.) |
Kundtidning | Postades till fritidsboende med fast bostad utanför verksamhetsområdet (ca. 2 000 st.) |
Sorteringsguide 3-språkig | Delas ut på evenemang oa |
Sociala medier
www.stormossen.fi | 117 406 besökare |
Facebook: Stormossen | 3 218 gillare |
Facebook: Minimossen | 2 754 gillare |
Instagram: Stormossen | 1 121 följare |
Instagram: Minimossen | 2 721 följare |
Mobilapplikationen | 16 950 nerladdningar totalt |